Tipy a skúsenosti 15. 02. 2022

Nákup firemného vozidla – čo by ste mali vedieť, než sa do toho pustíte

Firemné vozidlá pre mnohé podniky významnou nákladovou položkou, najmä ak hovoríme o fyzickom majetku a nie o ľudských zdrojoch. Pre veľké množstvo firiem je však firemné osobné alebo úžitkové vozidlo životne dôležité a podnikanie si bez neho nemožno predstaviť. To znamená, že v určitej fáze rozvoja vášho podnikania budete stáť pred rozhodnutím nejaké to vozidlo (alebo vozidlá) si zaobstarať.


Výber vozidla

Skôr ako začnete premýšľať o značke, farbe alebo vyhrievaných sedadlách, venujte pozornosť podtstatnejším veciam:

Aký je účel vozidla? Bude prepravovať ľudí alebo náklad? Ako často, ako ďaleko a za akých prevádzkových podmienok bude jazdiť?

Pokúste sa vybrať najvhodnejšieho kandidáta, ale neobmedzujte sa len na jeden konkrétny model a značku. V ideálnom prípade si vytvorte porovnávaciu tabuľku, do ktorej uvediete všetky potrebné vlastnosti, a potom si v nej porovnajte čo najväčší počet vozidiel. Pri tejto úlohe vám môžu pomôcť známi z rad podnikateľov, profesionáli vo vašom odbore, ale aj internetové porovnávače.




Cena firemného vozidla

Cena je zásadný faktor, ale nie vždy musí byť tým rozhodujúcim. Nezabúdajte, že prevádzkové náklady vozidla jeho nákupom iba začínajú, a že sa do nich premietne napríklad kvalita vozidla, záručné a pozáručné opravy, cena náhradných dielov a autorizovaného servisu. O tom všetkom sa informujte vopred.

Cenníková cena tiež nemusí byť pevne stanovená, najmä pri väčších nákupoch. Nehanbite sa pýtať predajcov, mohla by k vám doputovať výhodnejšia ponuka.

Myslíte aj na daňovú optimalizácii a k rozhodovaniu prizvite aj daňového poradcu.

Do ceny vozidla sa bude premietať aj prestíž - inak sa budete rozhodovať pri nákupe pre management alebo pre kuriérov. Za reprezentáciu sa platí.




Forma nákupu: leasing, alebo priamy nákup? Výhody a nevýhody

Ako podnikateľ či firma stojíte pred rozhodnutím, akou formou si vlastne vozidlo zaobstarať. Obvykle buď investujete vlastné prostriedky, alebo sa rozhodnete pre operatívny leasing. Obe volby majú svoje výhody a nevýhody, takže je potrebné opäť zvážiť s dostatočným predstihom.


Leasing

Ak hovoríme o leasingu, môžeme mať na mysli leasing finančný alebo operatívny. Stručne povedané: finančný leasing poskytuje peniaze na nákup veci (automobilu), zatiaľčo operatívny leasing je vlastne prenájom veci. Vozidlá sa väčšinou nakupujú na operatívny leasing.


Výhody leasingu:

- Nesiahate do firemného rozpočtu - platíte mesačné splátky. Niekedy sa samozrejme hradí akontácia, teda určitá časť kúpnej ceny vozidla.

- Výšku mesačnej splátky poznáte, môžete s ňou počítať v rámci prevádzky firmy.

- Leasing neznižuje úverovú pozíciu firmy.

- Leasing je forma nájmu, umožňuje teda využívanie zrýchlených odpisov firemného hmotného majetku

- Leasing vás vyjde obvykle lacnejšie než štandardný bankový úver.


Nevýhody leasingu

- Vozidlo nie je vašim majetkom, ale majetkom leasingovky. Nemôžete na ňom preto vykonávať akékoľvek úpravy bez súhlasu majiteľa.

- K prevádzke auta sa vzťahujú podmienky dané zmluvou. Tou najzásadnejšou je obmedzenie ročného alebo mesačného nájazdu a vymedzenie teritória (vozidlo napríklad nesmie prekročiť štátne hranice).

- Pri krádeži či zničení vozidla sa vlastnícke právo prenáša na firmu, leasing však stále musíte hradiť.

- Predčasne splatiť leasing nie je príliš výhodné, poskytovatelia si účtujú vysoké poplatky.




Priamy nákup vozidla do majetku firmy


Výhody

- Ako vlastník auta si ho môžete upravovať a prevádzkovať podľa vlastnej vôle.

- Vozidlo je aktívum, je možné ho prípadne použiť na vyrovnanie dlhu v prípade platobnej neschopnosti.


Nevýhody

- Na nákup vozidla potrebujete celú čiastku naraz, ide teda o výraznú položku vo firemnom rozpočte. V prípade úveru potom hradíte úroky.




Povinnosti pri prevádzke firemných vozidiel

Prevádzkovateľ firemných vozidiel má určité povinnosti, ktoré neradno podceňovať. Ide napríklad o pravidelné školenie vodičov referentov alebo vedenie knihy jázd. S oboma povinnosťami vám môžu pomôcť externí dodávatelia. Školenie vodičov zaisťujú špecializované firmy, zatiaľ čo o vedenie knihy jázd (a nielen o to) sa postará systém GPS Dozor.


Prevádzka firemnej flotily stojí peniaze

Nákupom firemných vozidiel to všetko len začína. Prevádzka áut prináša každodenné výdavky, na ktoré si musí spoločnosť zarobiť. Myslite teda na všetko, pretože v každodennej dlhodobej prevádzke naozaj platí, že každý cent je dobrý. Náš systém GPS Dozor sa zameriava práve na tento druh úspor, pri ktorých dokáže znížiť zjavné aj skryté náklady na minimum.


Pár rád, ako ušetriť na prevádzke firemných vozidiel vďaka technológii GPS Dozor:

Pohonné hmoty – vďaka inteligentnému stráženiu spotreby zamedzíte nehospodárnej jazde a krádežiam paliva. Z interných dát našich klientov vychádza úspora až 40 % na pohonných hmotách po zavedení nášho systému.

Servisné prehliadky – včasné prehliadky môžu zabrániť vzniku veľkých škôd, ktorých náprava stojí veľké peniaze. Náš systém automaticky postráži servisné intervaly v nadväznosti na nájazd kilometrov a kalendár a upozorní vás na ne.

Stráženie štýlu jazdy – náš systém vie vyhodnotiť nehospodárnu jazdu (napríklad prekračovanie rýchlosti, jazda brzda - plyn), ktorá by vás stála zbytočné výdaje za opotrebenie vozidla alebo poškodenie v dôsledku nehody.

Logistika a efektívne trasy – pri využití systému sledovania vozidiel máte dokonalý prehľad o pohybe áut a ich trasách. Takto môžete trasy optimalizovať a vyhnúť sa zachádzkam alebo opakovaným jazdám.

Čierne jazdy - zneužívanie vozidla zamestnancami pre súkromné účely vás stojí peniaze. Sledovanie vozidiel GPS Dozor toto absolútne eliminuje. 



Chcete sa na niečo opýtať?
Alebo zadarmo otestovať naše riešenie?

Nechajte nám na seba kontakt, ozveme sa vám.